Theater

DARGER, in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid

Compagnie Karina Holla
    • highlight
    • coronapas
"Karina Holla legt op schichtige, maar indringende wijze de gevoels- en gedachtewereld bloot van de meest notoire Outsider Artist die de Westerse wereld kent"
- Theaterkrant
Theater

DARGER, in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid

Compagnie Karina Holla

Een voorstelling over het bizarre leven van Henry Darger. De alchemist die zijn verschrikkelijke ervaringen heeft omgezet in het goud van zijn fantastische tekeningen

Coronapas ✅
Om deze voorstelling te bezoeken heb je een geldige coronapas nodig. Dit kan een negatieve testuitslag zijn, een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs. Kijk hier hoe een coronatoegangsbewijs om te zetten is naar een geldige QR-code.
-----

DARGER, in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid is gebaseerd op het fascinerende leven en werk van de Amerikaan Henry Darger (1892-1973), een kluizenaar die in totale sociale isolatie een even betoverende als wrede fantasiewereld van idyllische verschrikkingen schiep. Pas na zijn dood maakte hij naam als outsider artist. De beeldende voorstelling is een afdaling in de hel van Darger en zoekt de magie van zijn tragiek op.

Henry woonde in een huurkamer waar geen mens op bezoek kwam, stampvol afval dat hij opraapte van de straat. Hij had zich afgesloten van de mensen, sprak met God en de demonen uit zijn jeugd. Pas in de laatste dagen van Henry's leven ontdekte zijn huisbaas onder de rommel de 15.000 bladzijden aan verhalen en tekeningen die hij uit zichzelf maakte, en die inmiddels miljoenen opbrengen. DARGER, in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid laat zien hoe kunst een mentale overlevingsstrategie kan zijn.

Holla: “Ik zag in een museum in New York voor het eerst een afbeelding van Henry Darger die ik meteen fascinerend vond. Liefelijke, delicate, naakte kleine meisjes met vlindervleugels, hoorns van een ram, en een mannelijk geslachtje. Zijn levensverhaal vond ik zo intrigerend, dat ik besloot er een stuk over te maken.

DARGER, in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid is een collageachtige voorstelling met beeld, beweging, stem en tekst, in een surrealistische sfeer. Compagnie Karina Holla brengt Henry Dargers tekeningen op het toneel tot leven en laat zijn visionaire wereld, maar ook de duistere kanten van zijn leven, zijn zelfhaat, agressie en zelfvernedering zien.

Publieksreacties
"Fantastische voorstelling over Henry Darger, outsider artist & strikte eenling" - Joyce Roodnat, Amsterdam

"Als je houdt van het onverwachte, er klaar voor bent om je mee te laten nemen in een bijzonder verhaal in een bijzondere performance dan zeg ik : Koop een kaartje!" - Heleen Boom, Deventer

"Grootmeester van de mime, Karina Holla, schuwt geen enkel taboe en gunt ons een adembenemende blik in de zielehel van deze waanzinnige geest. Met schitterende muziek en dito decor." - Petra Hunsche, Amsterdam

De afgelopen 35 jaar maakte Karina Holla bewegingstheater als performer, docent en regisseur. Na haar studie aan de Amsterdamse Mimeopleiding maakte ze haar eigen voorstellingen. Voorbeelden zijn Valeska, ich bin eine Hexe (1983), over het roerige leven van de groteske danseres Valeska Gert, Solo Duo (1985, eerste Mimeprijs) haar internationale doorbraak die in elf landen gespeeld werd, Falten (2005), waarvoor zij drie oudere mimeacteurs regisseerde en Kafka Project (prijs Beste theatervoorstelling Kroatië 2013). In de voorstellingen Être Blessé (2009, nominatie Mimeprijs) en vooral Fremd-Körper (2014) begon zij veel meer tekst te gebruiken en nog meer in ROMP en Oorlogsvrouwen.

Holla werd genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2019 in de categorie bewezen kwaliteit. 2018 was voor Karina Holla een bijzonder jaar. Niet alleen ontving zij de Theo d’Or voor haar aangrijpende rol in ROMP, maar ook ontmoette zij Nobelprijswinnares Svetlana Alexijevitsj. Tijdens deze bijzondere ontmoeting gaf Alexijevitsj aan Holla persoonlijk toestemming om haar boek over vrouwen in de oorlog te bewerken voor het theater. Samen met regisseur Mette Bouhuijs bracht zij Oorlogsvrouwen op de planken. Deze voorstelling leverde lovende recensies op.

"Karina Holla glorieert als krachtige oorlogsvrouw [...] In haar grandioze spel komen kwetsbaarheid en onverzettelijkheid schitterend samen." - Kester Freriks op Theaterkrant

"Rustig vertelt theatermaker Karina Holla de gruwelijke korte verhalen die hoop en weerbaarheid ademen" - Karin Veraart in De Volkskrant

Concept, spel: Karina Holla
Dramaturgie: Jeroen Kriek
Scenografie: Theun Mosk
Kostuums: Fer Smidt
Muziek: Rikard Borggård
Techniek: Frank van Schie
Productie: Compagnie Karina Holla
Fotografie affiche: Paulina Matusiak & Eddy Wenting

Website Karina Holla
Instagram Karina Holla