Dans

Rebound

BackBone
    • highlight
    • we are public

"De mix van hiphop en moderne dans zindert"

**** in de Volkskrant

Dans

Rebound

BackBone

Een hedendaagse urban dansvoorstelling voor en over de doorzetters onder ons

We are Public
Rebound is op zondag 10 februari opgenomen in het We are Public-aanbod. Online zijn deze tickets reeds uitverkocht. Public-leden kunnen wel nog tickets kopen aan de kassa, op de dag van de voorstelling, indien beschikbaar.

Zorg er voor dat je op de dag zelf uiterlijk 30 minuten voor aanvang langs de kassa gaat om je Public-pas te scannen en je ticket op te halen. Doe je dit niet dan vervalt je ticket.

------
Rebound is een hedendaagse urban dansvoorstelling van choreograaf en socioloog Alida Dors. Zes dansers en een live muzikant onderzoeken de thema’s ‘veerkracht’ en ‘identiteit’. Een voorstelling voor en over de doorzetters onder ons. Heb jij de veerkracht om, wanneer alles je is afgenomen, jezelf opnieuw te hervinden en hoe doe je dat?

We zien zes dansers ingesloten door muren in een anonieme ruimte. In deze verstikkende situatie zijn zij tot zichzelf en elkaar veroordeeld. Zichtbaar gestript van alles wat hun een sociale identiteit geeft, ontstaat een onderzoekende dans. Hoe laat je eigenlijk zien wie je bent, wanneer veel van wat je een identiteit geeft wegvalt en het woord geen waarde meer heeft? Wat bepaalt wie je bent wanneer achtergrond, status en cultuur er niet toe doen? Het hier en nu is beslissend, maar herinneringen, angsten en structuren bonzen genadeloos op de muren. Geef je op of: ‘Rebound’?

Alida neemt Rebound (2005) van Conny Janssen als vertrekpunt. Net als Conny onderzoekt Alida het thema ‘veerkracht’ en geeft daar met de toevoeging van het thema ‘identiteit’ haar eigen draai aan. In een rauwe en tegelijkertijd fijngevoelige voorstelling wordt de rek van de mens voelbaar gemaakt.

Ik zie op veel plekken in de samenleving de veerkracht van de mens. Ogenschijnlijk kanslozen in onze samenleving overstijgen zichzelf, keer na keer. Vluchtelingen wereldwijd tonen hun wilskracht en veren terug. Als soort zijn wij ontzettend vindingrijk. Dat raakt mij.” – Alida Dors

Alida Dors creëert met BackBone voorstellingen vanuit de houding die de founding fathers and mothers van de hiphop introduceerden; met een fascinatie voor avontuurlijke ontmoetingen tussen mensen en disciplines, sociaal en politiek bewust en met de urgentie relevant werk te maken voor een breed en divers publiek.

Rebound is een voorstelling van BackBone in co-productie met Theater Rotterdam, Tanzhaus NRW en met financiële steun van het Fonds Podiumkunsten, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds21.

Concept, choreografie: Alida Dors
Componist, muzikant: Vernon Chatlein
Dans: Pom Arnold, Donna Chittick, Thomas Krikken, Liza Panjoel, Remses Rafaela, Naïma Souhaïr
Dramaturgie: Peggy Olislaegers
Decorontwerp: Ascon de Nijs
Decorbouw: Man met de hamer
Kostuumontwerp: Isis Vaandrager
Lichtontwerp: Jerffrey Steenbergen
Technische productie: Disappearow
Techniek: David te Marvelde, Jeffrey Steenbergen en anderen
Creatief producent, zakelijk leiding: Ayra Kip
Verkoop: Gysèle ter Berg
Productieleider: Susanne Tuny
Marketing, PR: Nanda van Aalst
Grafisch ontwerp: Serena Kloet
Fotografie campagnebeeld, Scènefotografie: Bowie Verschuuren
Met dank aan: alle dansers, Conny Janssen, Danstheater Aya, Solid Ground Movement, Senf Theaterpartners

Website BackBone
Facebook BackBone
Instagram BackBone

-----
Over Alida Dors

Alida Dors (Amsterdam, 1977) danste al op jonge leeftijd bij verschillende danscrews. Tijdens haar opleiding Fiscale Economie en Sociologie werd zij een veelgevraagde danseres, stond bij grote hiphop sterren als Eternal, P. Diddy en Usher op het podium en besloot daarna zich volledig op choreografie te richten. Alida was artist in residence bij theater MC in Amsterdam en aansluitend bij Korzo in Den Haag. In 2012 won ze de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht.

Sinds 2013 leidt Alida Dors haar eigen dansgezelschap BackBone. Daarnaast maakt ze steeds meer werk voor de publieke ruimte en de straat; daar waar de hiphop vandaan komt. Hiphop is de bron van haar werk en in haar voorstellingen zoekt ze altijd avontuurlijke ontmoetingen met andere disciplines op. Door de urban danstaal te vermengen met hedendaagse dans, muziek, spoken word en video ontwikkelt zij haar eigen danstaal die de kernwaarden van hiphop uitdraagt. Haar voorstellingen zijn een energieke oproep tot (zelf)reflectie en bewustwording van ons aandeel in de samenleving. Deze maatschappelijk kritische houding is een belangrijke voedingsbodem voor Alida, die naast choreograaf ook socioloog is. De mens en zijn gedrag zijn daardoor vanzelfsprekend de kern van haar werk.