Theater

Granm'ma

Wensley Piqué
    • theater

“Een warme en intieme voorstelling die ondanks de eindigheid van oma’s leven ook feelgood is”.
★★★★ DE VOLKSKRANT

 

Theater

Granm'ma

Wensley Piqué

Intieme poppenvoorstelling van Wensley Piqué, geïnspireerd op zijn 'Granm’ma'

(For English, see below)

“Jongen, wanneer ga ik je vader zien? Want ik wacht, ik wil naar ‘huis’. Maar voordat ik ga wil ik nog één keer mijn enige zoon zien.”

Deze woorden hoorde Wensley Piqué dagelijks toen hij zijn oma bezocht in Suriname. Het inspireerde hem tot de intieme poppenvoorstelling Granm’ma (oma in het Sranantongo) over haar laatste levensfase, waarin eenzaamheid de harde werkelijkheid is.

Buiten hoor je de tijd verstrijken, maar de verlaten stilte van de slaapkamer van Granm’ma is een tijdloos universum. Herinneringen aan haar man, kind en kleinkinderen zijn levensecht en vullen de verder zo lege ruimte met een warme gloed. Een gloed waarin zij moederziel alleen haar laatste dagen slijt. Wanneer van tijd tot tijd de stilte wordt doorbroken met de muziek van vroeger, weet stille granm’ma je nog altijd met een subtiele lach te verleiden. Granm’ma leeft, ook al wil ze naar ‘huis’.

Met ingetogen poppenspel, waarin hij volledig samensmelt met zijn personage, brengt Piqué een liefdevolle ode aan zijn oma en geeft hij ons een intiem kijkje in haar laatste dagen, in al haar eenzaamheid en levenslust. Een warm, persoonlijk en tegelijkertijd universeel verhaal. 

Duur: 60 minuten

GRANM’MA
by Wensley Piqué 

The intimate puppet show GRANM'MA ('grandma' in Sranantongo), depicts theater maker Wensley Piqué's grandmother during her last days. His idea arose when he visited her in Paramaribo for the first time after a long time. "There was little left of the image of my youth - A Garden of Eden with fruit trees and a beautiful house. My grandmother lived alone in a dilapidated house. But she hadn't lost all her zest for life. She started each new day full of energy." Driven by a sense of responsibility and compassion, Wensley decided to take care of his grandmother for a while, but also out of curiosity. How can you wake up each day in these circumstances and face the day with a smile?

With subdued puppet play, where Wensley completely merges with his character, he pays a 50 minute tribute to his grandmother and gives us an intimate glimpse into her last days. The will to live shines through in everyday actions, like shaking a pillow, or marvelling at a gas lighter that she holds too close to her nose. Through the loving way that Wensley plays the puppet, helps her out of bed, helps to tie a pangi (Surinamese traditional costume) and dances through the room with her, we also see a grandson who accompanies his grandmother in her last phase of life.

concept en performance Wensley Piqué dramaturg Javier López Piñón muziek Marlon Penn spelcoach en advies Babiche Ronday & Duda Paiva lichtontwerp Bernd Wouthuysen decor, kostuum Annelies Michelle Shakison poppen Rosa Verloop campagnebeeld Mark Bolk producent ROSE stories in coproductie met Bijlmer Parktheater