Dans

Majka

Sandra Kramerova
    • highlight
  • Regulier: € 18.50
    CJP / Stadspas / Student / 65+ : € 16.50
  • Zaal
Dans

Majka

Sandra Kramerova

Een multimediale dansvoorstelling

Nieuwe datum!
Deze voorstelling is verplaatst van 2 december 2021 naar 10 maart 2022. Kaartkopers worden per mail geïnformeerd. Mocht je geen bericht hebben ontvangen, check je spamfolder of neem contact met ons op via info@ccamstel.nl.
-----

Het buitenaardse meisje Majka is hard aan het werk om een geëmancipeerde Tsjechoslowaakse vrouw te worden, en dansmaker Sandra Kramerová stapt in de rode laarzen van Majka om mee te zoeken. Hoe leert Majka van de planeet Gurun vrouwelijk gedrag aan? Wat leert ze van reclame, televisie en propaganda uit het Tsjecho-Slowakije van de jaren ’70?

In de multimediale dansvoorstelling Majka zoomt Amsterdamse choreograaf Sandra Kramerová in op de verschillen en overeenkomsten tussen Oost- en West-Europese vrouwelijkheid. Geïnspireerd door de populaire Tsjechoslowaakse tv-serie Spadla z oblakov (Ze viel uit de lucht, 1981) belichaamt Sandra het personage uit deze serie, Majka. Een buitenaards meisje van de planeet Gurun, dat vrouwelijk gedrag leert van reclames, tv-uitzendingen en socialistische Tsjechoslowaakse propaganda. Terwijl deze beelden in de kinderlijke blik van Majka opgezogen worden, leert ze vrouwelijk gedrag te begrijpen door het te imiteren.

In haar kinderlijke onschuld vindt ze rollen die elkaar tegen lijken te spreken: de onverschrokken vrouwelijke burger, de hardwerkende matriarch en een mooie socialistische heldin. Majka’s uiterlijk verandert met haar innerlijk mee – maar toch klopt er iets niet. In deze choreografie krijgen objecten, afbeeldingen en kostuums nieuwe betekenis, verandert onschuld in iets duisters en zien we een worsteling tussen verschillende identiteiten: cultuur, etniciteit, gender en persoonlijk.

Duur: 60 min.

Recensies

"In de grijpende choreografie Majka gaat Sandra Kramerová op zoek naar de ‘ideale’ manifestatie van de vrouw in het Tsjechoslowakije van de jaren ’70. Het resultaat is een directe confrontatie met universele archetypes." - Theaterkrant

"Knap hoe Sandra Kramerová al die socialistische genderrollen tevoorschijn tovert" - ★★★★ in de Volkskrant

Choreografie en dans: Sandra Kramerová
Visuals: Álvaro Congosto
Muziekontwerp: Denisa Uherová
Scenografie: Sofie Moritz
Lichtontwerp: Boaz van den Ban
Techniek: Sanne Hensen
Dramaturgie: Freek Duinhof
Productieleiding: Fayola Antonius
Artistieke begeleiding: Pavel Zuštiak
Coaching: Ioana Tudor
PR & Marketing: Erik Groenewold
PR vormgeving: Jurre Verhoog & Dominika Kramerová
Trailer: Sjoerd Derine
Fotografie: Melanie Lemahieu

Met dank aan: Igor Vrebac en Mira Feticu
Sandra Kramerová wordt door het Fonds Podiumkunsten voor twee jaar ondersteund i.h.k.v. de Nieuwe Makersregeling, met Theater en Productiehuis De Generator als partner

Website Sandra Kramerova
Instagram Sandra Kramerova
Website De Generator

Sandra Kramerová is een in Slowakije geboren danser en choreograaf uit Amsterdam. Als afgestudeerde van Sarah Lawrence College (New York) met het programma MFA in Dans, richt Sandra zich op het samenvoegen van sterk fysiek werk met filosofische intentie(s). Voordat ze deelnam aan het International Dance Program van Kibbutz Contemporary Dance Company in Israël, behaalde ze haar BA in Choreography aan de University of Performing Arts in Slowakije. Haar solo LADIA werd omgezet in een dansfilm die op filmfestivals over de hele wereld toerde (Cinedans, San Francisco Dance Film Festival).

LeidsCement ging in gesprek met Sandra Kramerová over de totstandkoming van de voorstelling en de manier waarop cultuurverschillen van decennia geleden nog steeds een rol spelen.

Sandra: "Met multimedia projecten focus ik op het maken van een volledige theaterervaring en graaf ik in de culturele achtergrond van Oost-Europees erfgoed. Ik woon al twaalf jaar in het buitenland, van Israël tot New York en nu hier. Dat geeft me een goede mix van oogpunten waarmee ik kan reflecteren op mijn cultuur en deze in mijn danswerk kan brengen."

Lees hier het hele interview.