Muziek(theater)

EICHMANN. Muziektheater over de vrije wil

Diamantfabriek
    • Highlight

"De compositie van de Peruaans-Nederlandse componiste Maria Alejandra Castro Espejo is eclectisch, speels en sprankelend, zonder behaagziek te worden"

Muziek(theater)

EICHMANN. Muziektheater over de vrije wil

Diamantfabriek

Een poëtische, muzikale en filosofische meditatie over de vrije wil naar aanleiding van het omstreden boek Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil van filosofe Hannah Arendt.

Schrijver/regisseur Bo Tarenskeen en componiste Alejandra Castro maakten in 2015 hun voorstelling naar aanleiding van het omstreden boek Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil van filosofe Hannah Arendt. Arendt opperde het idee dat de SS-functionaris Adolf Eichmann geen duivel met kwade bedoelingen was, maar een banale, gedachteloze uitvoerder van wat hem bevolen werd. Nog steeds staat Eichmann symbool voor de brave, gehoorzame 'bureaumoordenaar' die niet nadenkt over de verschrikkelijke consequenties van zijn daden.

Recente ontwikkelingen in de neurowetenschap, bekend geworden door het werk van o.a. Dick Swaab, werpen een nieuw licht op deze zaak: vrije wil, en dus verantwoordelijkheid, zouden illusies zijn die wij onszelf voorhouden. In de muziektheatervoorstelling EICHMANN voeren de makers zeven personages ten tonele. Een recidivist, een fundamentalist, de geest van Hannah Arendt, een hersenwetenschapper, de golem, een hippie en een calvinist. Zeven verschillende perspectieven op de vrije wil met ieder zo hun eigen belang bij hoe de zaak Adolf Eichmann geïnterpreteerd wordt.

Concept, regie, tekst: Bo Tarenskeen
Concept, compositie: Maria Alejandra Castro Espejo
Uitvoering: Harald Austbø, Stijn Vervoort, Ekaterina Levental, Niels Meliefste, Tomer Pawlicki, Eva Tebbe, Tessel Hersbach, Bo Tarenskeen
Dramaturgie: Florian Hellwig
Regieassistentie: Jaïr Stranders
Vormgeging, kostuums: Daphne de Winkel
Geluidsontwerp: Koen Keevel
Lichtontwerp: Michael Yallop
Repetitor: Konradin Herzog
Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer
Productie: Diamantfabriek
Coproductie: Stichting De Tienduizend dingen
Mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Amsterdam-Zuid, Fonds Podiumkunsten,
Fonds 21, VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Norma Fonds, in coproductie met Stichting De Tienduizend dingen

Website de Diamantfabriek

Toneelschrijver en regisseur Bo Tarenskeen (1981) neemt met zijn poëtische benadering van politieke thema’s een unieke plek in binnen de nieuwe generatie Nederlandse theatermakers.
Componiste Maria Alejandra Castro Espejo (1978) vormt een eigen geluid binnen de moderne Nederlandse muziek en in haar werk spelen de theatrale mogelijkheden van de stem en die van het musiceren een belangrijke rol.