Muziek(theater)

Apocalypse How

TG. Lynx
    • dernière
 Ook het spel is sterk. Julia van de Graaff (Nel) is bijdehand in het kwadraat, met een vet Rotterdams accent, die laat zich niks aanpraten.
Theaterkrant
Muziek(theater)

Apocalypse How

TG. Lynx

Een zwarte komedie over het voorbereiden op het einde der tijden.

Nel bereidt zich al jaren voor op een ramp. In haar kelder heeft ze etenswaren en survival-apparatuur, genoeg voor drie mensenlevens. Wanneer haar dochter en schoonzoon haar naar een verzorgingstehuis willen sturen gooit Nel de deur op slot en slikt de sleutel in. Verloren onder de grond, zonder dag of nacht, proberen ze elkaar te begrijpen.

In deze tijden waarin de doemscenario’s zich opstapelen gaat Tg. LYNX op zoek naar het humoristische van angst, paranoia en overlevingsdrang.

De makers van Tg. LYNX zijn gefascineerd door 'preppers', mensen die zich wapenen tegen het einde der tijden. Vanuit een extreem doorgevoerd maakbaarheids-denken probeert de prepper zich met alle mogelijke middelen voor te bereiden op het uur U. De een heeft zijn boot klaarliggen voor als die tsunami hem overvalt. De ander maakt quarantaineruimtes gereed tegen een uitbraak van vogelgriep of bouwt straling bestendige atoombunkers en verzamelt jodiumtabletten.

We kunnen de prepper verwijten aan waanideeën te lijden, maar doet zijn gedrag ons niet ook denken aan onze eigen twijfel over de zin van het leven en onze angst voor de eindigheid ervan? Op een scherpe en komische wijze wil Tg. LYNX deze onderliggende menselijke wanhoop blootleggen. Waarheen? Waarvoor? Ze biedt u een kijkje in het existentiële ravijn dat in ons allen gaapt.

Concept: Julia van de Graaff, Guido van Hulzen
Tekst: Simon Weeda
Regie, muziek, soundscape: Ivar van Urk
Spel: Julia van de Graaff, Elisa Beuger, Stijn Westenend
Decor- en advies lichtontwerp: Nelly Blessinga
Techniek- en lichtontwerp: Theunis Zijlstra
Kostuumontwerp: Véronique Hendriks
Decorbouw: Brinkman Decor
Productie: Kim Eldering
Regie-assistent: Doris Bagijn
Zakelijke leiding: ’n More
Campagnebeeld: Eddy Wenting & Paulina Matusiak
Scenefotografie: Casper Koster
Publiciteit: Saskia de Ruiter
Met dank aan: Gonny Gaakeer

Website Tg. LYNX

-----
Simon Weeda schrijft naast toneelteksten ook proza, poëzie, film en beschouwende teksten. Voor Julia van de Graaff schreef hij Cleo & Lex (2015), die in tachtig huiskamers speelde in heel Nederland. Voor Theater Utrecht schreef hij bij Casino Non – Stop (2017), een muzikale rollercoaster over een legendarisch familieverhaal.

Ivar van Urk is freelance theaterregisseur en componist. Hij richtte in 1993, samen met Jeroen van den Berg, theatergezelschap Het Oranjehotel op. Van 2000 t/m 2009 was hij o.a. vaste gastregisseur bij Het Nationale Theater waarna hij in 2009 in Duitsland debuteerde bij Theater Bonn. Ivar woont woont afwisselend in Amsterdam en Berlijn en werkt voor grote Duitse gezelschappen.

Julia van de Graaff speelde o.a. bij het Nationale Toneel, Mighty Society en in Spoonface van Bonte Hond (Zilveren Krekel 2010). De laatste 10 jaar was ze veel te zien bij Golden Palace. Bij Branoul maakte zij haar eerste eigen voorstelling Death Kit naar de roman van Susan Sontag. Bij Productiehuis Zeelandia was Julia te zien in het door haar geïnitieerde King, sweet King van Paul Pourveur n.a.v. haar Zeeuws-Vlaamse familie.

Elisa Beuger speelde o.a. bij de Paardenkathedraal in voorstellingen van Dirk Tanghe. Daarnaast is ze vooral bekend van haar rollen voor televisie en films. Zo was ze te zien in Lieve Liza, Divorce de Man bijt hond-rubriek Ons kent ons, de jeugdserie De regels van Floor en vanaf januari 2019 in de nieuwe serie Morten.

Stijn Westenend werkte o.a. voor De Paardenkathedraal, Het Nationale Theater en het RoTheater. Mede door zijn trompetspel was hij te zien in muziektheatervoorstellingen zoals Soul van het RoTheater en Pluk van de Pettenflet van Senf Theaterpartners. Naast toneel en muziektheater heeft Stijn ook veel film en tv gedaan. Zo was hij o.a. te zien in Pietje Bell, Moordvrouw, Klem en Smeris.