Een indringende uitvoering waarbij je als publiek Levental dicht op de huid zit. Nog nooit zal het publiek zo deelgenoot zijn geweest van de emoties van de hoofdpersoon.
- Friesch Dagblad
Een indringende uitvoering waarbij je als publiek Levental dicht op de huid zit. Nog nooit zal het publiek zo deelgenoot zijn geweest van de emoties van de hoofdpersoon.
- Friesch Dagblad
Opera in één acte over een vrouw, haar ex en de rest van de wereld.
Nooit klonk liefdesverdriet zo hartverscheurend mooi.
Een echte klassieker, deze Voix Humaine, maar nu met een camgirl als hoofdpersoon. Zij verzet zich wanhopig tegen het definitieve afscheid van haar ex via een videochat. Of staat er meer op het spel?
Dit is in grote lijnen waar La Voix Humaine over gaat. Een vrouw van middelbare leeftijd heeft haar ex aan de telefoon, met wie ze vijf jaar lang een relatie heeft gehad. Oorspronkelijk (1930) een toneelstuk van Jean Cocteau, in 1959 bewerkt door Françis Poulenc tot een opera in één acte.
Chris Koolmees creëerde i.s.m. Oranjewoud festival een enscenering die een geheel nieuwe dimensie toevoegt aan deze klassieker. Namelijk de mens die onthecht raakt van de samenleving. Via een interactief scherm dat zowel dienst doet als kaptafel spiegel en modern communicatiepaneel, probeert de hoofdpersoon krampachtig de verbinding met de buitenwereld intact te laten. Ze faalt daar jammerlijk in.
De soms lastig te definiëren grens tussen fantasie en werkelijkheid in de moderne media met 'alternatieve waarheden' als gevolg, wordt verbeeld in de doorlopende selfie die deze enscenering feitelijk is.
Concept, regie, vormgeving: Chris Koolmees
Spel, zang: Ekaterina Levental
Muziek: Françis Poulenc
Tekst: Jean Cocteau
Piano: Yoram Ish-Hurwitz
Geluidsopname piano: Bert van Dijk|
Fotografie: Chris Koolmees, Majanka Fotografie
Productie: Leks compagnie i.s.m. Oranjewoud festival
Duur: 60 min.