Muziek(theater)

The Gaia Hypothesis

Firma MES
    • performed in English
Muziek(theater)

The Gaia Hypothesis

Firma MES

Een muzikale trip over de aarde

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens? 

Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëert ze een intense muzikale performance. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die hun visie op de toekomst van de mensheid geven. Vanuit het perspectief van deze drie wezens neemt ze ons mee onder, boven en binnenin onze wereld. 

De Gaia Hypothese is geformuleerd door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis 1969. Zij stellen de aarde voor als een zelfregulerend systeem, waarop het leven altijd zal kunnen voortbestaan. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen andere delen van het systeem dan vertellen hoe het verder moet met ons?

Biologie en filosofie komen samen samen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.

De performance is gesproken in Engels.

"Zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen conceptalbum en asmr sessie" - ⭐⭐⭐⭐ NRC

"Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera" - ⭐⭐⭐⭐ Volkskrant

"Door haar performance komt er een energie in de zaal vrij, zoals een popster het publiek kan verbinden" - Theaterkrant

Duur: 50 min.

Concept, tekst, performance: Lindertje Mans
Songs: Lindertje Mans en Roald van Oosten
Muziekproductie, sounddesign: Roald van Oosten
Scenografie, eindregie: Thomas Schoots
Kostuums: Anne-Rixt Gast
Dramaturgie: Emke Idema
Scenografie, eindregie: Thomas Schoots
Campagnebeeld: Benning en Gladkova
Scenefotografie: Joris-Jan Bos

Website
Instagram

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Daarover schreef de pers:

“Lindertje Mans maakte met componist Roald van Oosten een zinderende eenmansrobotopera. In mechanisch klinkende, maar toch zwoele liedjes (denk: Lana del Rey) zingt Mans als seksrobot Robin over intimiteit, eenzaamheid en moderne vervreemding.(…) Haar performance is eng en fascinerend tegelijk, net als de toekomst van artificiële intelligentie.” **** in Volkskrant

“Mans’ onwaarschijnlijk beheerste performance laat het onderscheid tussen mens en geprogrammeerd object geheel en al vervagen, waardoor ze prikkelende vragen oproept over slachtoffer- en daderschap, zelfbeschikking, bewustzijn en objectificatie. (…)Mans’ mini-opera zindert nog lang na.” in NRC 

“Beste compositie/ soundscape/ nieuwe muziek voor theater van 2019”  - Vincent Kouters, Theaterkrant

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. 

Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett.

Deze voorstelling doet mee met de Stadspasactie. Heb je een Stadspas met groene stip, dan betaal je slechts €2,50 per ticket. Tickets zijn aan de kassa te koop in combinatie met je Stadspasummer. Via het Stadspas-label zie je welke voorstellingen meedoen met de actie.